WATCHING MAGAZINE Nummer 3 // 2022
Nummer 4 verschijnt in december 2022

Artikelen

Image

GRAND SEIKO: Dieper Perspectief op Tijd

Tekst Jorrit Niels Foto's Grand Seiko

De Watching-lezer is er ongetwijfeld bekend mee, maar Grand Seiko blijft vooralsnog één van de best bewaarde open geheimen in de horlogewereld. Het Japanse merk heeft vorig jaar zijn 60ste verjaardag gevierd. Tijd om twee exclusieve modellen voor de Europese markt van dichtbij te bekijken.

Als je niet bij de best geïnformeerde horlogefans ter wereld hoort, is het je vergeven dat je de eerste grofweg 50 jaar niet van Grand Seiko hebt gehoord. Totdat het merk onafhankelijk ging in 2017 was het één van die verzamelaars-geheimen.
Uitmuntend gemaakte horloges voor een relatief betaalbare prijs. Zo werden ze verkocht in Japan zelf. Grand Seiko is overigens pas sinds 2010 überhaupt verkrijgbaar buiten Japan. Dat gebeurde nadat de vraag onder horlogeliefhebbers zo groot werd, dat het merk besloot om de horloges officieel te exporteren naar de rest van de wereld.
Bij Grand Seiko is er een obsessie voor precisie en scherpe lijnen, een onderdeel van het DNA van het merk. Toen Kintaro Hattori de eerste fabriek oprichtte, noemde hij ‘m Seikosha, wat in het Japans exquise fabricage of precisiefabricage betekent. Hattori had ook een motto: “We moeten de rest altijd een stap voor zijn.”
Grand Seiko werd geboren in 1960, het hoogtepunt van vele jaren van ontwikkeling en werd gecreëerd op basis van de eigen technologieën van het bedrijf door zijn eigen horlogemakers. Alleen door gebruik te maken van in-house gemaakte componenten en met de montage en regeling van elk horloge door de eigen horlogemakers, kon een horloge van deze precisie worden gemaakt.


‘WE STREVEN NU NOG STEEDS NAAR HETZELFDE IDEAAL ALS OP 18 DECEMBER 1960’


President van Grand Seiko Europe, Frédéric Bondoux, vertelt ons: “We streven nu nog steeds naar hetzelfde ideaal als op 18 december 1960, toen het eerste horloge werd gepresenteerd. Vanaf het allereerste begin een nauwkeurig perspectief op tijd met een oog voor schoonheid. Het gaf uitdrukking aan Grand Seiko’s toewijding aan het ultieme in precisie, duurzaamheid en schoonheid: idealen die nog steeds Grand Seiko definiëren.”
Elk Grand Seiko-horloge heeft zijn wortels diep in de omgeving en cultuur van Japan. Sommigen belichamen de Japanse liefde voor de natuur en anderen weerspiegelen aspecten van kunst en design die uniek zijn voor het land. “Ze zijn allemaal, zonder uitzondering, uitingen van het erfgoed en de tradities,” vertelt Bondoux. “De twee nieuwe exclusieve horloges voor Europa zijn bijvoorbeeld geïnspireerd op het samenspel van licht en schaduw dat een essentieel kenmerk is van de traditionele Japanse architectuur.”

Asakage & Yukage

In 2017 begon er een nieuw hoofdstuk van Grand Seiko, met de lancering van een bredere collectie en de oprichting van Grand Seiko als een volledig onafhankelijk merk. Een stap die volgens Bondoux succesvol heeft uitgepakt. Kijk alleen al naar de spectaculaire boutique aan het Parijse Place Vendôme.
Bondoux: “De eerste uitdaging is de distributie in heel continentaal Europa. Met een distributie die relevant is volgens ons prijssegment, maar ook selectief. Zo hebben we nu 71 verkooppunten in Europa en het plan is om tot maximaal 100 te gaan. De tweede uitdaging is natuurlijk de naamsbekendheid, aangezien Grand Seiko sinds een paar jaar Europa heeft betreden. We streven er in ieder geval naar om één ​​van de belangrijkste spelers in ons prijssegment te worden. Dankzij onze expertise op het gebied van horloges en natuurlijk de Japanse savoir faire.”

Grand Seiko’s handmatig opgewonden Calibre 9S64 met een gangreserve van 72 uur. De uurwerken die Grand Seiko maakt zijn geclassificeerd ­volgens een strenge normering. Dit is +5/-3 seconden per dag voor de mechanische en Hi-Beat-uurwerken, +/- 1 seconde per dag voor de Spring Drive- en +/- 10 seconden per jaar voor de zeer nauwkeurige quartz-uurwerken.


‘ZE VERTEGENWOORDIGEN HET SAMENSPEL VAN LICHT EN SCHADUW, ESSENTIEEL BIJ JAPANSE ARCHITECTUUR’


Nu is er voor het eerst een Europese exclusieve editie. Want hoewel Grand Seiko geen vreemde is in het maken van Japanse exclusieve edities, bleef Europa wat achter. Niet meer, nu hebben wij Europeanen ook twee speciale Grand Seiko’s.
“In deze twee horloges is het symbool van eenvoud, schoonheid en precisie verenigd,” aldus Bondoux. “Dit is eigenlijk precies waarvoor wij staan.” De twee handgewonden stalen horloges van 37.3mm halen hun inspiratie uit het samenspel van licht en schaduw. Een essentieel kenmerk van Japanse architectuur waar de schoonheid van nuance wordt benadrukt door open ruimtes. Als zodanig roept de SBGW267 en zijn lichte wijzerplaat het beeld op van Asakage, het verblindende licht van de ochtendzon, dat wordt geabsorbeerd door de shoˉji (de bekende verplaatsbare papieren schermen) en de hele kamer zachtjes verlicht.

De SBGW269 met zijn donkere wijzerplaat is ontworpen naar het beeld van Yukage, het vervagende oranje licht van de schemering, dat de shoˉji absorbeert om de kamer te vullen met een warme sfeer. Een inspiratiebron waarvoor we gevoelig zijn als Japan-adepten, maar in essentie zijn het simpelweg twee hele aantrekkelijke horloges. Met daarin Grand Seiko’s handmatig opgewonden Calibre 9S64, dat een gangreserve van 72 uur biedt. De twee Europese edities van de Grand Seiko Elegance Collection kosten €4.800.

Takumi

De twee horloges hebben een duidelijke knipoog naar het verleden, zonder de techniek van nu uit het oog te verliezen. De merkfilosofie omvat ‘Nature of Time’, ofwel ‘de aard van de tijd’. Veel van hun wijzerplaatontwerpen zijn geïnspireerd op de prachtige natuur van Japan, zoals een sneeuwvlok­wijzerplaat.
Een gevolg van de besneeuwde bergtoppen die de horlogemakers in de Shinshu Watch Studio zien. Vergeet ook niet het beroemde Zaratsu-polijsten, dat een vervormingsvrije spiegelafwerking bereikt. Of recentelijk de wijzerplaat die is geïnspireerd op de slanke en mooie witte berkenbossen uit de noordelijke delen van Japan. En die in overvloed groeien in de buurt van de Grand Seiko Studio Shizukuishi, waar deze en alle mechanische Grand Seiko-horloges worden gemaakt. De Grand Seiko ‘White Birch’ Hi-Beat 36000 80 Hours won onlangs overigens nog de Men’s Watch Prize tijdens de 2021 Grand Prix d’Horlogerie de Genève.


‘HORLOGES UIT JAPAN ZIJN MEER DAN FOUTLOOS TECHNISCH VERNUFT’


Bondoux: “Onze wijzerplaten zijn een eerbetoon aan de schoonheid van de natuur, ongeacht de seizoenen van het jaar en ongeacht het tijdstip van de dag. Neem bijvoorbeeld deze twee licht gebogen wijzerplaten van de twee Europese modellen. Met een subtiel washi-patroon zie je een heel fijn natuurlijk patroon ontstaan op de wijzerplaat.”
Het zijn de kleine details, zoals bij elk mooi horlogemerk, die het ‘m doen. Van laag na laag bewerken op een wijzerplaat en speciale kastvormen bewerken tot het met de hand polijsten van elk klein tandwieltje voor in het 9S-uurwerk.
Eenmaal geassembleerd is het niet klaar, dan wordt elk uurwerk nog eens 17 dagen lang getest onder verschillende omstandigheden. Onder meer in zes verschillende posities met drie verschillende temperaturen. Een tolerantie voor afwijking is er nauwelijks. Dat moge inmiddels duidelijk zijn. Letterlijk elk van deze stappen wordt met de hand gedaan door gespecialiseerde ambachtslieden, of ‘takumi’, zoals ze in Japan met eerbied worden genoemd.
Vanwege al die kleine dingen is het eindresultaat een visueel feest. Het cliché ‘afbeeldingen doen geen recht’, klopt ook hier. Überhaupt als het gaat om horloges, daarom fotograferen we de horloges voor de HorlogeTest ook altijd zelf. Dus hoewel het een vermoeid cliché is, is dit toepasbaar op elk Grand Seiko-horloge. Ze worden indrukwekkender naarmate je beter kijkt.

Dieper Perspectief

Elk van de uurwerken die Grand Seiko maakt, zijn geclassificeerd volgens een strenge normering. Dit is +5/-3 seconden per dag voor de mechanische en Hi-Beat-uurwerken, +/- 1 seconde per dag voor de Spring Drive-en +/- 10 seconden per jaar voor de zeer nauwkeurige quartz-uurwerken.
Grand Seiko is één van de weinige horlogebedrijven die echt verticaal geïntegreerd is. Voor de leek: als Grand Seiko schrijft over in-house dan is het ook écht in-house.
Een goed voorbeeld is dat ze hun eigen quartz­kristallen maken, die worden gebruikt in hun zeer nauwkeurige quartz- en Spring Drive-horloges. Maar ze maken ook de balansveren met gepatenteerde legeringen, echappementen die lichter zijn gemaakt door middel van ultramoderne technologie en onderdelen die speciaal zijn ontworpen om de olie beter vast te houden.
Ze doen het werkelijk allemaal en nog veel meer, met een obsessieve toewijding om een zo goed mogelijk horloge te maken dat generaties lang meegaat. Dus als er iets is dat je kunt meenemen van dit verhaal, ga eens kijken buiten de usual suspects. Lees je in en realiseer je dat de horloges uit Japan meer kunnen zijn dan foutloos technisch vernuft. Wat je hier ziet vertegenwoordigt een dieper perspectief, waar het meer is dan technologie of zelfs kunde en afwerking. Maar een uitdrukking van de ­filosofie van tijd. |


Grand Seiko

Elegance ­Collection
‘European Edition’

SBGW267

Uurwerk: 9S64
Tikgetal: 28.800
Gangreserve: 72 Uur
Kast: Staal
Diameter: 37.3mm
Dikte: 11.6mm
Glas: Saffierglas met anti-reflecterende coating
Waterbestendigheid: 30 meter
Band: Lichtbruin kalfsleer
Prijs: €4.800


Grand Seiko

Elegance ­Collection
‘European Edition’

SBGW269

Uurwerk: 9S64
Tikgetal: 28.800
Gangreserve: 72 Uur
Kast: Staal
Diameter: 37.3mm
Dikte: 11.6mm
Glas: Saffierglas met anti-reflecterende coating
Waterbestendigheid: 30 meter
Band: Donkerbruin kalfsleer
Prijs: €4.800