WATCHING MAGAZINE Nummer 2 // 2021
Nummer 3 verschijnt in oktober 2021

Artikelen

Image

DUURZAAM & VERANTWOORD

Tekst Jorrit Niels & Bernard Werk

DE TOEKOMST VAN ECOVRIENDELIJKE HORLOGES

Duurzaamheid is de nieuwste trend in de horlogewereld. Of het nu gaat om gerecyclede materialen, ethisch verkregen goud of andersoortige materialen voor de kast en de band. Maar hoe toegewijd zijn horlogemerken om duurzaamheid meer te laten zijn dan zomaar weer een ‘modewoord’? We bekijken een paar recente voorbeelden, van innoverende nieuwkomers tot oudgedienden met een twist.

Luxe mechanische horloges zijn van nature al milieuvriendelijk. Ze zijn gemaakt om generaties lang mee te gaan. Met een vakmanschap en mechaniek die ver voorbijgaan aan de laatste modetrends.
Toch staan er generaties op die meer eisen dan vakmanschap en erfgoed. Gewapend met het internet in hun broekzak, stemmen ze met hun portemonnee op merken die zich inzetten voor een groter sociaal bewustzijn en duurzaamheid. Steeds meer merken worden gehouden aan een hogere standaard, ook horlogehuizen. Klanten verwachten tegenwoordig een zekere mate van duurzaamheid, het is niet meer enkel een extraatje voor ze. Het bewustzijn kan dan zitten in het maakproces of de gebruikte materialen.

Zo zijn er al jaren inspanningen van de Responsible Jewellery Council (RDJ) die werkt aan verantwoorde standaarden binnen de gehele industrie. Merken als IWC, A. Lange & Söhne en Cartier houden zich bijvoorbeeld aan de zogenaamde Code of Practices van de RDJ en de goudgieterij van de Swatch Group is gecertificeerd door de RDJ.

Chopard is ook een pionier sinds 2013 met zijn Journey to Sustainable Luxury, door hun goud en edelstenen op een ecologisch- en sociaalverantwoorde manier te verkrijgen. Sinds 2018 gebruiken ze 100 procent ethical gold voor al hun juwelen en horloges, waardoor je ervan uit kunt gaan dat het Chopard-goud op een ethische manier is verkregen. Zo zijn er nog tal van merken die bezig zijn om groener en sociaal verantwoord voor de dag te komen. Breguet en Blancpain bijvoorbeeld, die hun maritieme erfgoed beschermen. Breguet door een samenwerking met de Race for Water Foundation en Blancpain die de Blancpain Ocean Commitment in het leven riep om organisaties te steunen die onderzoek doen naar het beschermen van onze oceanen.


DE IMPACT VAN HORLOGES MET EEN MILIEUVRIENDELIJK ELEMENT ZIT ‘M IN DE KRACHT VAN HET SYMBOOL


Of IWC die in Schaffhausen elektrische energie gebruikt uit 100 procent hernieuwbare bronnen en hun nieuwe manufactuur uit 2018 ontwierp met een sterk oog voor klimaat-efficiënte architectuur. Dan zijn er nog de horloges zelf. Concepts en productiemodellen van gerecyclede materialen of innoverende materialen die het standaard lederen bandje vervangen bij een luxe model. Het risico op greenwashing is groot, want zeker bij banden of kasten van gerecyclede materialen is het vaak een grammaticaal spel van hoeveel er nu eigenlijk gerecycled is.

Is het bijvoorbeeld gemaakt ‘van’ gerecycled plastic uit de oceaan of gemaakt ‘met’. Vooral bij die laatste dient de vergelijking met de frambozenvla zich aan, die in veel gevallen slechts ‘0,01 procent’ framboos bevat. Het komt dan vooral neer op het transparante verhaal van de makers en de wil van de klant om kritischer te lezen en niet alleen maar het wervende tekstje op de site aan te nemen. Een gelimiteerde oplage of de relatief lage productie-aantallen van een startup gaan het milieu er niet direct op vooruit helpen. Dat is dan ook niet het doel. De werkelijke impact van horloges met een milieuvriendelijk element zit ‘m in de kracht van het symbool. Een symbool van verandering.


STEEDS MEER KLANTEN VERWACHTEN DUURZAAMHEID, HET IS NIET MEER EEN EXTRAATJE


De volgende twaalf horlogemerken zijn een greep uit de talloze game changers die de afgelopen tijd zijn opgestaan. Een mix die niet alleen qua prijs sterk uiteenloopt, maar ook een mengeling van de grote bekenden én nieuwelingen die verrassend innovatief uit de hoek komen.

THELINE UP


Panerai Submersible Mike Horn Edition

Deze duiker van Panerai is niet zomaar weer een speciale editie voor Panerai’s ambassadeur en ontdekkingsreiziger/natuurbeschermer Mike Horn. De kast, kroonbeschermer, lunette en achterzijde zijn namelijk gemaakt van gerecycled titanium (ECOTITANIUM) en de band is gemaakt van gerecyclede PET-flessen.

Prijs: €39.900
panerai.com


Carl F. Bucherer Patravi Scubatec Black Manta Special Edition

Met deze speciale Patravi zet Carl F. Bucherer zich in voor de bescherming en het behoud van het leefgebied van de zeldzame zwarte mantarog. Met een deel van de opbrengst van het duikhorloge steunen ze de Britse liefdadigheidsinstelling Manta Trust. De band is gemaakt van plastic flessen.

Prijs: €6.400
carl-f-bucherer.com


Gyre SeaCleaner

In ruim 35 landen verkocht sinds hun crowdfunding in mei 2020. Inmiddels is de Nederlandse horloge startup het crowdfunding- stadium voorbij en werken ze aan nieuwe modellen en innovaties voor hun materiaal. De kast van het solar powered horloge is gemaakt van gerecyclede visnetten uit de Indische Oceaan. Visnetten zijn één van de grootste boosdoeners als het gaat om plastic vervuiling in onze oceanen.

Prijs: €289
gyrewatch.com


Cartier Tank Must

De legendarische Tank van Cartier krijgt een upgrade met de Must. Een naam die Cartier nog kent uit de 70’s. Het uurwerk met een levensduur van zo’n 16 jaar is de SolarBeat, wat zijn energie krijgt uit de in de Romeinse cijfers verwerkte zonnecellen. De band is gemaakt van zo’n 40 procent plantaardig materiaal. Geproduceerd met afval van appels die worden geteeld voor de voedingsindustrie in Zwitserland, Duitsland en Italië.

Prijs: €2.510 (vanaf)
cartier.com


Oris Aquis Carysfort Reef Limited Edition

Het merk uit Hölstein zet zich al langere tijd in voor de natuur en het behoud ervan. Onder meer met de Lake Baikal en Clean Ocean Limited Editions.Deze Carysfort Reef Limited Edition van hun populaire Aquis steunt de Coral Restoration Foundation. Het derde horloge en ook deze is gelimiteerd. De tot 2.000 stuks beperkte Aquis geeft naast de GMT-wijzer nog een derde tijdzone aan door middel van de keramische lunette.

Prijs: €2.500
oris.ch


Swatch Sistem51 Bio-Reloaded

De sympathieke Sistem51 – Swatch’ mechanische uurwerk met slechts 51 onderdelen – heeft een milieuvriendelijke uitvoering met een kast van biomaterialen. Het materiaal van de Bio-Reloaded is onttrokken uit de zaden van de Castor plant en volledig afbreekbaar. Dit geldt natuurlijk niet voor het uurwerk, maar ze zitten op de goede weg.

Prijs: €145
swatch.nl


Alpina Seastrong Diver Gyre

Alpina steunt met deze duurzame Seastrong Diver, de Surfrider Foundation Europe voor het behoud van de oceaan. Het duurzame komt echter van hun samenwerking met de Nederlandse startup Gyre, waarover je hiervoor al las. Het kastmateriaal neemt Alpina af van Gyre, dus ook hier een gerecyclede plastic kast gemaakt van spooknetten uit de Indische Oceaan. De band is gemaakt van gerecyclede plastic flessen. Elk van de vijf ‘groene’ Alpina varianten zijn gelimiteerd tot 1883 stuks.

Prijs: €1.395
alpinawatches.com


IWC TimberTex

Het merk uit Schaffhausen heeft onlangs een alternatief geïntroduceerd voor de lederen band. TimberTex-banden zijn geproduceerd op basis van papier en gerecyclede materialen. De banden zijn voor 80 procent gemaakt van plantaardige vezels, in Italië verwerkt met behulp van traditionele papiertechnieken en gekleurd met natuurlijke plantaardige kleurstoffen. De soepele banden in blauw, bruin en zwart zijn waterbestendig en momenteel verkrijgbaar bij vier modellen: de Portugieser Chronograph, Portugieser Automatic 40, Portofino Automatic en Portofino Chronograph.

Prijs: n.v.t.
iwc.com


Chopard Alpine Eagle XL Chrono

Winnaar van de Best Design Award bij Revolution Watch Magazine is deze Alpine Eagle XL Chrono er in een mix van Lucent Steel en roségoud. Die laatste is, zoals al eerder genoemd, gemaakt van ethical gold. Zoals in alle horloges en juwelen van Chopard. Daarbij zet de Alpine Eagle collectie zich ook in voor het behoud van de Alpen door de Eagle Wings Foundation, opgericht door CEO Karl-Friedrich Scheufele.

Prijs: €26.700
chopard.com


Ulysse Nardin Diver Net

Toegegeven, dit is een concept watch, maar extra punten voor een merk als Ulysse Nardin om zich hiervoor in te zetten. De Diver Net is een concept dat gedeeltelijk is gemaakt van gerecyclede visnetten, waar de band dan weer is geweven van PET. Ofwel de plastic fles, de almaar populairder wordende grondstof voor veel banden.

Prijs: n.v.t.
ulysse-nardin.com


Triwa Humanium

Het Zweedse horlogemerk Triwa maakt als één van de eerste gebruik van een nieuw ‘metaal’ Humanium. Het gelimiteerde horloge van Humanium metal is gemaakt van het omgesmolten metaal van illegale wapens. Met elk horloge steun je ook gemeenschappen die zijn getroffen door gewapende conflicten. Vijftien procent van elk horloge gaat naar deze gebieden.

Prijs: €279
triwa.com


Breitling Superocean Heritage ’57 Outerknown

Het derde model dat Breitling uitbrengt in samenwerking met Outerknown. Een 60’s sfeer voor deze Superocean met bronskleurige wijzerplaat en een stalen kast. Het kledingmerk van surfer Kelly Slater verzorgt de duurzame band, gemaakt van Econyl dat zijn grondstof haalt uit plastic afval en deels uit gerecyclede visnetten.

Prijs: €4.120 (vanaf)
breitling.com