WATCHING MAGAZINE Nummer 3 // 2023
Nummer 4 verschijnt in december 2023

Artikelen

Image

CHOPARD : A FAMILY AFFAIR

Tekst Jorrit Niels & Bernard Werk Foto's Chopard

Met de nieuwe Chopard Alpine Eagle herhaalt de geschiedenis zich. Drie generaties van de familie Scheufele verenigen hun krachten om een opvolger te maken van Chopards allereerste stalen sporthorloge, de St. Moritz. Watching was bij de exclusieve onthulling in Zwitserland.

Dit verhaal begint bij een jonge Duitse goudsmid en horlogemaker, Karl Scheufele. In 1963 was Scheufele in Genève op een zakentrip en kwam in contact met Paul-André Chopard, wiens familie uurwerken maakte sinds 1860. De twee hadden een directe band en Scheufele nam het huis dezelfde dag over. Inmiddels schrijven we 2019 en Chopard blijft een familiebedrijf. Inmiddels is Karl Scheufele’s zoon Karl-Friedrich, co-president met zijn zus Caroline. De kern van de Chopard Alpine Eagle ligt bij Karl-Friedrich’s zoon Karl-Fritz. Maar daarover later meer. Goed om te weten is dat Karl-Friedrich in 1980 bij Chopard kwam en direct bij zijn vader ging lobbyen voor een stalen horloge. Met de komst van de Royal Oak en Nautilus was de populariteit van een dergelijk high-end sporthorloge bevestigd en volgens Karl’s 22-jarige zoon was het hoog tijd dat Chopard zich hierbij voegde met een luxe stalen sporthorloge. En hiermee hun aanbod vergrootte buiten hun horloges in edelmetalen. Chopard nam vervolgens de naam van het chique Zwitserse skigebied van St. Moritz en – zij het weliswaar eerst met wat tegenzin van de oude Scheufele – er was een succes geboren. Karl-Friedrich liet zich inspireren door de combinatie van sportiviteit en de jetset, samengekomen in de Alpen. Het horloge werd in de volgende tien jaar een succes door zijn onderscheidende ontwerp, functionele schroeven en comfortabele band. Karl-Friedrich vertelt ons tijdens de presentatie in Genève: “Het kostte mij heel veel moeite om mijn vader over te halen. Toch werkte het en werd de St. Moritz een succes met 50.000 verkochte horloges.”

DRIE GENERATIES

‘IK DACHT TERUG AAN MIJN 22STE EN HOE BELANGRIJK DE HULP VAN MIJN VADER WAS. HET IS PRACHTIG DAT IK DIE STEUN NU OOK AAN MIJN ZOON KAN GEVEN’

Vijf jaar geleden herhaalde de geschiedenis zich weer. Karl-Friedrich’s zoon, Karl-Fritz, hing op zijn 16e al rond in de Chopard-burelen. “Een beetje rondlopen door de ateliers, ik vond het toen al waanzinnig om te zien hoe de horlogemakers te werk gingen op de meest kleine schaal,” vertelt een bevlogen Karl-Fritz ons. “Op een dag vond ik de St. Moritz. Ik dacht dat het een nieuw horloge was en wist niet dat ‘ie afstamde uit de 80’s en 90’s. Ik was direct gecharmeerd van het model en droeg ‘m een week lang. Hoe langer ik ‘m droeg, hoe meer ik mij afvroeg waarom we niks meer deden met dat model. Ik vroeg het aan mijn vader en hij moest er in eerste instantie niets van weten. Voornamelijk omdat het enorm veel tijd kan kosten om een al bestaand model nieuw leven in te blazen. Soms wel meer dan om met een compleet nieuw model te komen. Dus besloot ik om het via een omweg te proberen, via mijn grootvader.” Grootvader Karl had er wel oren naar en samen met zijn tante werkten ze aan de eerste stappen voor een nieuw ontwerp. Karl-Fritz: “Mijn vader voelde er toen al wat meer voor, maar wat echt werkte was het argument dat 70 procent van alle Zwitserse horloge-export boven de CHF3.000 een geïntegreerde band heeft.” “Tja kijk,” begint een lachende vader Karl-Friedrich, die 40 jaar eerder op dezelfde manier zijn vader moest overtuigen van het nut van een dergelijk horloge. “Als je met zulke waterproof economische argumenten komt, dan ben ik een slechte zakenman om daar tegenin te gaan! Daarbij dacht ik terug aan toen ik 22 jaar was en de hulp van mijn vader nodig had. Het is prachtig dat ik die steun nu ook aan mijn zoon kan geven.”

Uiteindelijk werkten grootvader, vader én kleinzoon aan de nieuwe Alpine Eagle. Grootvader zorgde ervoor dat de oorspronkelijke dynamiek van de St. Moritz werd behouden. Vader ging voor de perfecte band. En de kleinzoon focuste zich op de bijzondere wijzerplaat.

THE EAGLE HAS LANDED

De nieuwe Chopard is een geslaagde herinterpretatie en komt uit in tien verschillende referenties in staal, goud en een stalen/gouden combinatie in 41mm en 36mm. Allen met een chronometer gecertificeerd uurwerk (COSC-certificatie) uit de Chopard workshops. De 41mm heeft het 01.01-C kaliber aan boord met een gangreserve van 60 uur. De kleinere modellen hebben het 09.01-C kaliber met 42 uur aan gangreserve. Die laatste is tevens één van de kleinste met een COSCcertificering. Allemaal zijn ze zichtbaar door een transparante saffieren zichtvenster.

Voor nu focussen we ons even op de stalen uitvoeringen. Daarin zit ‘m namelijk het interessantste verhaal. Zowel de kast, lunette als de geïntegreerde band zijn gemaakt van Lucent Steel A223. De afgelopen vier jaar ontwikkeld door Chopard en hun partners. Dit is, zoals je bij Chopard mag verwachten, niet zomaar staal.

Het staal is tweemaal gesmolten waardoor er heel veel onzuiverheden zijn verdwenen en de hardheid is toegenomen tot 223 Vickers. In vergelijking met normaal staal is dat 80 Vickers meer en doet het ook wonderen voor de krasbestendigheid, die weer een vlucht neemt. Mooi detail is ook dat het Lucent Steel door zijn zuiverheid een zeer bijzondere glans heeft, zeker op de manier waarop de kast en band zijn gepolijst en gesatineerd. In combinatie met de wijzerplaat die net zoals het origineel nog steeds Romeinse cijfers bevat.

Met daaronder een zonnestraal-motief, één die volgens kleinzoon Karl- Fritz ‘staat voor het arendsoog’. Tenslotte zien we ook weer de terugkeer van de functionele schroeven die helpen om de waterbestendigheid van 100 meter veilig te stellen. De prijzen starten bij €9.530 en lopen op tot €28.400. Onze favoriet is zonder twijfel de 41mm versie met blauwe wijzerplaat voor €12.200.

CHOPARD ALPINE EAGLE LARGE

  • KAST: Staal (Lucent Steel A223) of Staal/18-karaats, ethical rose gold
  • DIAMETER: 41
  • UURWERK: Chopard 01.01-C
  • GANGRESERVE: 60 uur
  • GLAS: Saffierglas met anti-reflecterende coating
  • BAND: Staal (Lucent Steel A223)
  • WATERBESTENDIGHEID: 100 meter
  • PRIJS: €12.200 (staal), €18.700 (staal/roségoud)

CHOPARD ALPINE EAGLE SMALL

  • KAST: Staal (Lucent Steel A223) of Staal/18-karaats, ethical rose gold
  • DIAMETER: 36
  • UURWERK: Chopard 09.01-C
  • GANGRESERVE: 42 uur
  • GLAS: Saffierglas met anti-reflecterende coating
  • BAND: Staal (Lucent Steel A223)
  • WATERBESTENDIGHEID: 100 meter
  • PRIJS: €9.530 (vanaf)

‘LUCENT STAAL IS TWEEMAAL GESMOLTEN, LAAT VEEL ONZUIVERHEDEN VERDWIJNEN EN IS STERKER DAN ‘GEWOON’ STAAL’

TIJDEN VERANDEREN

Ook al is de Alpine Eagle een herinterpretatie van de St. Moritz, het Chopard van nu gaat veel verder dan het verheerlijken van luxe vakantieoorden. Chopard is verantwoord bezig, kijk maar naar hun Ethical Gold en het feit dat ze al hun afval recyclen dat vrijkomt bij het produceren van de horloges. Volgens Karl-Friedrich Scheufele is de naam Alpine Eagle gekozen omdat dit de plek is waar hij en zijn familie ‘inspiratie vinden en zich weer opladen’. “Ik oefen hier mijn passie voor skiën uit, maar ook als liefhebber van de natuur ben ik mateloos geïnteresseerd in de Alpen-regio en wat voor impact klimaatverandering hierop heeft.”

De Alpine Eagle is hiermee een symbool en de collectie ondersteunt de Eagle Wings Foundation. Een stichting die ervoor zorgt dat we ons beter bewust worden van de schoonheid, de breekbaarheid en het belang van de Alpen. Het eerste project is een Alpine Eagle Race waarbij adelaars vanaf vijf mythische bergtoppen worden losgelaten en je hun uitzicht kunt volgen via een camera die aan ze is bevestigd. Op een nietinvasieve manier natuurlijk, het geeft het publiek de kans om de Alpen weer opnieuw te leren waarderen.

De wereld van het stalen sporthorloge is een zeer populaire, met aardig wat concurrentie. Het is Chopard toch gelukt om hier iets eigens aan toe te voegen. Een horloge met een afkomst en een verhaal voor nú. Met een eigen blik op de natuur en één die staat voor continuïteit zonder krampachtig vast te houden aan het verleden. Maar bovenal een horloge dat staat voor familie.