WATCHING MAGAZINE Nummer 1 // 2024
Nummer 2 verschijnt in juni 2024

Artikelen

Image

De Dress Watch

Tekst Jorrit Niels Foto's Longines

Longines is bezig aan een goed jaar. Eerder dit jaar kwam de Spirit Zulu Time GMT uit en onlangs nog de indrukwekkende Ultra-Chron Diver met hoge frequentie (en te lezen in de vorige Watching). Rustig aan doen, dat kennen ze niet bij het merk uit Saint-Imier. Zelfs in hun 190ste jaar. Ter ere van dit jubileum lanceren ze de Master Collection 190th Anniversary.

Longines behoort tot het rijtje horlogemerken met een sterke ononderbroken geschiedenis en traditie. Langer dan veel andere grote merken. Het begon in 1832 toen horlogemaker August Agassiz, samen met twee partners, het bedrijf Longines oprichtte om zakhorloges te vervaardigen. In 1913 introduceerde Longines zijn eerste polshorloge en in hetzelfde decennium werd Longines door de International Aeronautical Foundation aangesteld als de officiële leverancier van navigatie-instrumenten. In 1945 lanceerde Longines zijn eerste zelf­opwindende uurwerk. Slechts een paar hoogtepunten uit de vele mijlpalen die het merk in de loop der jaren heeft mogen verzamelen. Tegenwoordig verlaten jaarlijks ongeveer 1,5 miljoen horloges de fabriek. In 2018 vierde Longines het 50 miljoenste horloge dat sinds de oprichting werd geproduceerd. Inmiddels domineert het merk het prijssegment tussen grofweg €1.000 en €4.000 en behoren ze tot slechts een handvol Zwitserse horlogemerken met een jaarlijkse verkoop van meer dan CHF1 miljard. Het geheim? Zeker gedurende de afgelopen twintig jaar was dat een doordachte balans tussen klassieke- en sporthorloges en een 50/50 verdeling tussen mannen- en ­‑vrouwenmodellen.


‘ER ZIJN MAAR WEINIG MERKEN DIE ZÓ KUNNEN PUTTEN UIT HUN EIGEN GESCHIEDENIS ALS LONGINES’


Les Longines

In het begin lag dat echter anders. In het oprichtingsjaar 1832 kreeg het handelskantoor van Auguste Agassiz en zijn twee vennoten de naam ‘Agassiz & Co.’. Zij produceerden destijds uurwerken volgens het ‘établissage’-systeem, waarbij horlogemakers thuis werkten en hun producten aan de handelskantoren leverden. Agassiz was verantwoordelijk voor de assemblage en verkoop van de horloges. Pas in 1850, toen Agassiz’ neef Ernest Francillon de leiding van het kantoor overnam, implementeerde hij stap voor stap de gehele productie op één plaats. Vervolgens kocht hij twee aangrenzende stukken land op de rechteroever van de rivier de Suze, die door de Saint-Imier-vallei loopt, en bouwde in 1867 de fabriek Longines. Omdat het dorp Les Longines heette, besloot hij de naam van het merk te veranderen. Met een nieuwe merknaam kwam er ook een nieuw logo. De gevleugelde zandloper was geboren. Het werd echter pas in 1889 gepatenteerd als handelsmerk en is de oudste merknaam ter wereld die nog steeds in gebruik is, onveranderd. Overigens was tot de jaren 50 alleen de belettering Longines zichtbaar op de wijzerplaat. Eveneens in 1867 introduceerde Francillon zijn eerste interne uurwerk – het kaliber 20A met ankergang, hangeropwinding en instelmechanisme. Pas onlangs heeft een verzamelaar het oudst bekende Longines horloge gevonden. Een zilveren zakhorloge met serienummer 183, ook uit 1867. Dit kunnen ze zo specifiek stellen, aangezien Longines de nummering sinds 1867 bijhoudt. Elk uurwerk heeft een serienummer dat tot 1969 in zogenaamde ‘établissage’-boeken werd gedocumenteerd. In de jaren zeventig en tachtig werden ze op microfiches en cassettes gearchiveerd en gedigitaliseerd in de jaren 1990 tot nu. In de eigen database van het bedrijf LEA (Longines Eletronic Archives) konden ze elk model zorgvuldig onderzoeken – en dat was nodig om de echtheid van Longines-horloges te valideren.

Jet Set

Hoogtepunten te over, zoals hun eerste chrono­meter certificaat in 1888. Eén die ook de moeite waard is, is de productie van split second chronografen sinds 1922. Deze zakhorloges konden timen tot een honderdste van een seconde en waren het begin van Longines’ sterke band met sport en timing. Dat werd nog professioneler met een 24 ligne chronograaf die in 1932 werd gelanceerd, specifiek voor sport­evenementen. Gedurende de gehele 20ste eeuw was Longines verbonden als timing partner van prestigieuze evenementen in tennis (Roland Garros) en de paardensport (VS Triple Crown). De paardensport is nog steeds een vaste waarde, net zoals Alpine Skiën waar ze hun timing skills showen. In die 190 jaar zijn collecties voortgekomen, waarvan een aantal nog steeds worden geproduceerd en andere lijnen die worden afgestoft en een upgrade krijgen anno nu. We noemen de recente Ultra-Chron Diver, maar vergeet ook de HydroConquest niet of de klassieke modellen uit de Heritage Aviation-collectie. Er zijn maar weinig merken die zó erg kunnen putten uit hun eigen geschiedenis als Longines. De archieven van het bedrijf hebben alles, van vroege avontuurlijke uurwerken tot trofee-winnende sporttimers en innovatieve tijdperk­bepalende ontwerpen. Met name de gestroomlijnde en chique dresswatches gaf het Zwitserse merk de goede naam onder iconen uit de vroege jet set. We noemen bijvoorbeeld Audrey Hepburn en Humphrey Bogart als fans. Het geheim? Een doordachte balans tussen klassiek en sportief

Master Collection

Dit alles vind je terug in de Master Collection. Sinds 2005 is de Master Collection de thuisbasis van Longines voor hun meer traditioneel gestileerde stukken, die een aantal van de klassieke ontwerpen van het merk uit het midden van de 20ste eeuw bevatten. High-end horloges, verfijnd, maar niet per se onbereikbaar voor de gemiddelde horlogeliefhebber. De slogan van Longines is ‘elegance is an attitude’ en dat bevestigt de jubileumcollectie. Terwijl veel horlogemerken een groots feest vieren voor zelfs het kleinste jubileum, pakt Longines zijn 190ste verjaardag subtiel aan. Maar daarom niet minder indrukwekkend. Een drietal ingetogen horloges uit de Master Collection, een lijn die überhaupt je aandacht verdient. De drie Master Collection 190th Anniversary-horloges zijn verkrijgbaar in roestvrij staal en 18-karaats geel- of roségoud. Waar de edelmetalen versies gelimiteerd zijn tot elk 190 stuks. De ronde kast heeft een diameter van 40 millimeter en een dikte van slechts 9.35 milli­meter. Indrukwekkend voor een horloge met open zichtvenster. Qua maat een sweet spot, wat het horloge geschikt maakt voor nagenoeg elke pols.

Textuur

De wijzerplaten maken nóg meer indruk. De eye-catcher van de 190th Anniversary-lijn.

Elk van de drie wijzerplaten heeft een aparte afwerking. Er is een verticale borsteling op de versie van geelgoud, een unieke korrelige textuur op roségoud, maar de wijzerplaat van het roestvrijstalen model krijgt zijn eigen speciale behandeling. Als je goed kijkt, zie je een superfijne textuur op de zilverkleurige wijzerplaat zonder datum, verkregen door het oppervlak te zandstralen. Je kunt nog net de neiging onderdrukken om met je vingertop over de wijzerplaat te gaan. Verder zien we bladvormige wijzers van rosé, geel of geblauwd staal. Verfijnd gegraveerde Breguet-cijfers, een Longines-logo in vintage-stijl en ‘Automatic’ op ‘zes uur’ zijn de enige versieringen op de wijzerplaat. Het jubileummodel wordt aangedreven door het Longines Calibre L888.5, een mooi ­gedecoreerde automaat afkomstig van het moederbedrijf van Longines, de Swatch Group. Gebaseerd op de ETA A31.L11 om precies te zijn.

Know-how

Het beschikt over 21 juwelen, een silicium balansveer voor meer duurzaamheid en anti-magnetische eigenschappen, met een gangreserve van 72 uur. De caseback biedt een mooi zicht op de Genève-striping op de rotor, die ook is voorzien van gegraveerd schrift, en een uitgesneden Longines-logo. De geschiedenis van Longines wordt gekenmerkt door technische en esthetische innovaties die de ambities weerspiegelen van de oprichters van het merk: avant-garde durven zijn, foutloze technische know-how bereiken en innovatie tot een succes maken. Die ambities vormen nog steeds de erfenis van het bedrijf. We kijken vast uit naar het 195ste jubileum van het merk. |


Longines

Master Collection 190th Anniversary

L2.793.4.73.2

Kast: 40mm
Dikte: 9.35mm
Materiaal: Staal
Uurwerk: Calibre L888.5
Wijzerplaat: Gezandstraald zilver
Gangreserve: 72 Uur
Waterbestendigheid: 30 Meter (3 bar)
Band: Antraciet alligator
Gelimiteerd: Nee
Prijs: €2.300

L2.793.6.73.2

Kast: 40mm
Dikte: 9.35mm
Materiaal: 18-Karaats geelgoud
Uurwerk: Calibre L888.5
Wijzerplaat: Verticaal geborsteld grijs
Gangreserve: 72 Uur
Waterbestendigheid: 30 Meter (3 bar)
Band: Antraciet alligator met gouden gesp
Gelimiteerd: 190 Stuks
Prijs: €11.550

L2.793.8.73.2

Kast: 40mm
Dikte: 9.35mm
Materiaal: 18-Karaats roségoud
Uurwerk: Calibre L888.5
Wijzerplaat: Gekorreld antraciet
Gangreserve: 72 Uur
Waterbestendigheid: 30 Meter (3 bar)
Band: Antraciet alligator met gouden gesp
Gelimiteerd: 190 Stuks
Prijs: €11.550