WATCHING MAGAZINE Nummer 4 // 2017
Nummer 1 verschijnt in maart 2018

Artikelen

Image

Making Time door Julie Kraulis

Tekst Elzemarie Karsdorp Foto's Julie Kraulis

Het horloge als inspiratie voor een kunstwerk

Canada ligt niet bepaald om de hoek, maar een horlogeliefhebber heeft vast wel eens een werk van haar hand gezien. Julie Kraulis tekent namelijk horloges. Horloges met een creatieve toevoeging en zo nauwkeurig dat ze tot in de kleinste details recht doen aan het origineel. Haar tekeningen van horloges op meer dan levensgroot formaat verzamelt ze in het project Making Time.

Eerder dit jaar kwamen we Julie Kraulis vluchtig tegen op ’s werelds grootste horlogebeurs Baselworld. Tot een afspraak kwam het niet. Op nota bene een beurs over horloges kwamen we tijd te kort. Dus volgden we haar op Instagram en daarin zijn we niet de enigen. De reacties op haar werk zijn talrijk en stuk voor stuk juichend positief. Amazing work. Totally Speechless. Superb. Magnifique. Wow! You’re a genius. Espetacular. Soooo cool! Hoe meer we van haar werk zien, hoe spijtiger het wordt dat we haar in Basel zijn misgelopen. We volgen dus het advies dat Julie Kraulis zelf geeft bij een van haar kunstwerken: ‘Got none, make some.’ We maken dus tijd, en in dit geval ook ruimte, voor het werk van Julie Kraulis. Maar we willen ook graag meer van haar weten.

We kennen je tekeningen, maar wie ben jij?

Ik ben een freelance kunstenaar die woont en werkt in Toronto, Canada. Ik hou ervan om nieuwe dingen te leren en te ontdekken. Buiten is mijn favoriete plek, of het nu een hardlooproute is of een leuke plek in de stad. Ik voel altijd de drang om iets te maken dus er is altijd something cooking; een diner, kunstprojecten of een half breiwerk. Maar met een goed boek, een album of een tenniswedstrijd maak je me ook blij.

Heb je altijd al getekend?

Ik teken al zolang als ik me kan herinneren. Enkele van mijn vroegste herinneringen zijn die van tekenen aan de keukentafel. Een nieuwe doos kleurpotloden openen en de eerste lijnen trekken over een blanco papier was altijd een gelukzalig moment voor me. Als ik niet teken, dan denk ik aan tekenen.

Waarom kies je voor potlood?

Het potlood is een verlengstuk van mijn hand, mijn geest en mijn ziel. Het is een eenvoudig gereedschap, maar je kunt er je hele leven over doen om er meester over te worden.

Hoe heb je hiervan je werk gemaakt?

Ik heb de studierichting Illustration gevolgd aan het Ontario College of Art & Design in Toronto, Canada’s grootste universiteit op het gebied van kunst en design. Hier heb ik mijn Bachelor of Design behaald, maar in feite is het een levenslange studie.

Wanneer ben je begonnen horloges te tekenen?

Twee jaar geleden liep ik gelukkigerwijze tegen horloges aan. Ik was op zoek naar een onderwerp om te ontdekken en gezien mijn passie voor design en details, dacht ik dat horloges een inspirerende wereld zouden zijn om te verkennen. Ik had geen idee waar ik aan begon.

Wat was het eerste horloge dat je tekende?

Ik maakte een shortlist van iconische horloges en koos er willekeurig een uit. Dat werd de Zenith El Primero.

Omega Speedmaster // Lost in Space Moonwatch

“Dit werk is gecreëerd voor Omega’s Lost in Space event in het Tate Modern (Londen) ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de Speedmaster met George Clooney en Buzz Aldrin. Het was een ongelooflijke avond. Mijn dank aan Omega is groot voor de gelegenheid om deze spannende tekening te maken, een deel daarvan in aanwezigheid van space royalty. Ik kan het nog steeds bijna niet geloven. De tijd staat op 3:16:15, het tijdstip dat Buzz Aldrin de maan opstapte op 21 juli 1969 terwijl hij de Speedmaster droeg. De wijzerplaat toont de nieuwe maan zoals die op de avond van het Lost in Space event viel. De twinkelende lichtjes staan voor het eervolle sterrenbeeld Speelmaster, pal onder de Kleine Beer.”

Julie Kraulis over de

Rolex Big Crown Submariner

“Deze Rolex Big Crown Submariner (ref 6200) heb ik met veel plezier in opdracht gemaakt tijdens de zwoele zomermaanden. Dit zeer zeldzame horloge werd geïntroduceerd in 1954. Water is duidelijk de inspiratie geweest voor deze tekening. Ik wilde het een perspectief meegeven van onder water zijn tijdens een duik op een exotische plek.”

Julie Kraulis over de

Paul Newman’s Rolex Daytona

“In 1979 behaalde Paul Newman de tweede plaats tijdens de 24 uur van Le Mans in een Porsche 935. De race was de inspiratiebron voor deze tekening van Paul Newman’s legendarische Rolex Daytona. Het is de tekening waar ik het langst aan heb gewerkt en ook de meest uitdagende tekening die ik ooit heb gemaakt. Het kostte me 220 uur en ik zie het als een creatieve Le Mans, een soort edurance drawing. Bij de research voor dit stuk heb ik behoorlijk wat over Paul Newman gelezen wat leidde tot een zomerliefde, die denk ik wel eens eeuwig kan duren. De tijd staat op 9:35 als verwijzing naar de auto, de Porsche Le Mans ’79 poster komt terug over de band, de 70 was het nummer op de Porsche en links daarvan zie je een kleine Le Mans racebaan.”

Waarom zo groot?

Soms zie je alledaagse voorwerpen zonder ze echt te zien, maar als je ze vergroot gebeurt er iets bijzonders. Door ze meer dan levensgroot te bekijken, zie je de kwaliteiten en het legendarische design. Je ziet de lijnen, de vorm en de balans. De meeste tekeningen van horloges waar ik op dit moment aan werk zijn 66 bij 101 centimeter groot. Voor mijn meest recente tekening van een Rolex Milgaus heb ik 42 potloden opgemaakt.

Hoe verloopt een project?

Ik doe eerst een hoop research over het horloge, laat het even rusten en uiteindelijk komen de ideeën voor een tekening. Ik maak eerst een paar schetsen, dan een omlijning van het horloge en vervolgens loop ik nog tig keer langs het papier voordat ik de moed heb verzameld om te beginnen met tekenen. Uiteindelijk kost het me tussen de 150 en 200 uur.

Wat maakt horloges zo interessant voor jou?

Het leren. Ik hou ervan om te lezen over een horloge en zijn historie. Voor mij is elk horloge een toegang tot een nieuwe wereld om te ontdekken. Ik heb me tot nu toe altijd gericht op vintage horloges. Ik vind het overtuigende producten met een ziel die getuige zijn geweest van mensenlevens. Een horloge vertelt een goed verhaal: over de designer, de maker en de drager.

Is het een uitdaging voor je om horloges te tekenen?

De nieuwe uitdaging voor mij in deze collectie is de schaal en het werken op een groter oppervlak. Ook leer ik hoe ik verschillende materialen en texturen kan tekenen, zoals alle soorten metalen en leer.

Zijn er horloges die in het bijzonder geschikt zijn voor een tekening?

Ik teken zo ongeveer elk horloge dat je me voorlegt, mits er iets in zit dat mijn nieuwsgierigheid aanwakkert.

Julie Kraulis over de

Omega Speedmaster ST 105.102

“De Omega Speedmaster ST 105.102 is bekend als de eerste Moonwatch, gedragen door Neil Armstrong en Buzz Aldrin tijdens hun Apollo 11 missie die op 20 juli 1969 op de maan landde. De tijd staat op 2:56:15, het tijdstip dat Armstrong voor het eerst voet op de maan zette. De chronograaf geeft de EVA (extravehicular activity) van de missie aan van twee uur en 31 minuten. Armstrong omschrijft het oppervlak van de maan als ‘fijne laagjes, als een poederachtig houtskool dat zich hecht aan de zijkant en zool van mijn laarzen’. Dat klinkt alsof ik best zou kunnen werken met moondust, maar helaas had ik alleen grafiet tot mijn beschikking voor deze!”

Dit jaar was je in Baselworld. Heb je iets gezien dat je inspireert om meer horloges te tekenen?

Baselworld was mijn eerste kennismaking met de horlogewereld en ik ben niet teleurgesteld. Wat me het meest inspireert is dat er voor iedereen iets is.

Je hebt dit jaar voor een aantal behoorlijk grote merken gewerkt. Wat heb je precies voor ze gedaan?

Het afgelopen jaar heb ik de cover voor het Tag Heuer Autavia boek gemaak en ben ik met ze opgetrokken tijdens Baselworld. In april nodigde Omega me uit om deel te nemen aan het Lost in Space event in London in het Tate Modern met Buzz Aldrin en George Clooney als bijzondere gasten. Ik maakte een Moonwatch piece voor deze gelegenheid en het was een ongelooflijke avond om deel van uit te maken. En ik tekende in oktober bij veilinghuis Phillips in New York toen hier de Paul Newman’s Rolex Daytona werd geveild. Het was een ontzettend opwindende week en ik kijk al uit naar de volgende keer.

Zijn je tekeningen ook te koop?

Ja, ze zijn te koop. Het meeste werk dat ik dit jaar heb gedaan, is in opdracht geweest. Een origineel kunstwerk in het formaat waaraan ik heb gewerkt heeft een startprijs van 4.000 dollar.

Heb je je weleens bedacht dat jouw werk en dat van een horlogemaker veel met elkaar gemeen hebben? Zoals precisie, concentratie en een vaste hand?

Op een bepaalde, kleine manier voel ik me verwant aan horlogemakers. Ik waardeer en bewonder hun vakmanschap. En ik kijk uit naar de dag dat ik een horloge van buiten en van binnen kan begrijpen!

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?

Ik heb meer dan genoeg ideeën, maar helaas zitten er maar 24 uur in een dag om eraan te werken. Met het tekenen en het ontdekken van horloges zal ik zeker doorgaan. De mogelijkheden ermee en mijn nieuwsgierigheid motiveren me en ik zal dan ook zeker blijven zoeken naar leuke projecten in samenwerking met mensen in de horloge industrie.