WATCHING MAGAZINE Nummer 3 // 2017
Nummer 4 verschijnt in december 2017

Artikelen

Image

Een reis door de tijd met Panerai

Tekst Elzemarie Karsdorp Foto's Panerai en Bernard Werk

Van historie naar toekomst

Dive into time. Het is de naam van een bijzondere expositie, van een bijzonder merk op een bijzondere plek. Het merk is Panerai dat in Florence een duik terug in de tijd neemt en met enkele opvallende nieuwkomers tegelijkertijd vooruit blikt op de toekomst. Watching pakte de koffers en ging mee op reis door verleden, heden en toekomst van Panerai.

coverartikel_02_2016_foto_01

Dwalend door de straten van Florence is er niet veel verbeeldingskracht nodig om je terug te wanen in het verleden. We lopen door smalle straat-jes, strijken neer op prachtige pleinen en bewonderen de kunstwerken en indrukwekkende gebouwen uit de renaissance. In de voetsporen van grote historische figuren als Leonardo Da Vinci, Michelangelo en Galileo Galilei genieten we volop van de zon, de sfeer en de schoonheid van een histori-sche stad die werkelijk nooit zal vervelen.

De klok in de Duomo, gerestaureerd met dank aan Panerai

De klok in de Duomo, gerestaureerd met dank aan Panerai

We zijn zeker niet voor het eerst in Florence, maar dit keer bekijken we de stad door de ogen van Panerai. In 1850 opende Giovanni Panerai zijn horlogemakers werkplaats op de Ponte alle Grazie en de winkel verhuisde begin twintigste eeuw als de Orologeria Svizzera naar de Piazza San Gio-vanni. Tegenwoordig is hier de Boutique Panerai te vinden en daarmee zijn we beland op de perfecte plek om de collectie van het van oorsprong Italiaanse merk eens goed te bekijken. Om daarna de op een steenworp afstand gelegen Basilica di Santa Maria del Fiore, ofwel de Duomo, te bezoeken. De indrukwekkende kathedraal uit de Middeleeuwen blijkt tij-dens een rondleiding heel wat boeiende verhalen in zich te dragen en een daarvan gaat over Panerai. Het merk was namelijk verantwoordelijk voor de restauratie van de 24 uurs klok uit de vijftiende eeuw. De klok behoort tot de oudste klokken ter wereld en geeft de Italiaanse tijd aan met een enkele wijzer die tegen de klok in draait.

Een Dive into Time in de crypte van de San Pancrazio

Een Dive into Time in de crypte van de San Pancrazio

Dive into Time

Panerai maakte tot in de jaren negentig zijn horloges in Florence, maar als onderdeel van de Richemont Group is het merk tegenwoordig in het Zwitserse Neuchâtel te vinden. Bij Panerai weet men echter nog heel goed waar zijn wortels liggen en als we een uitnodiging van het merk ontvangen met als titel ‘Dive into Time’ is er maar één plek waar we terug in de tijd kunnen duiken: Panerai keert terug naar Florence. En om deze uitnodiging ook nog eens letterlijk te nemen, dalen we af in de crypte van de negende-eeuwse San Pancrazio. De voormalige kerk in het centrum van de oude stad is nu het Marino Marini museum. Hier bekijken we de eigentijdse beeld-houwwerken, schilderijen en gravures van Marino Marini (1901 – 1980) en bewonderen de marmeren panelen in de Cappella Rucellai. Maar dan duiken we onder in de wereld van Panerai en laten ons meenemen op een reis langs het verleden, het heden en de toekomst van Panerai. Hier beneden, onder de lage plafonds van de oude crypte, is een tijdelijke expositie ingericht met niet eerder vertoonde creaties uit verschillende perioden van het merk.

Van marine naar high end sporthorloge

De Dive into Time expositie voert door verschillende ruimtes en gangen en begint aan het begin van de vorige eeuw. De periode die Panerai ‘de vroege geschiedenis’ noemt, duurt van 1936 tot 1997. We zien de eerste horloges en instrumenten van Panerai, zoals de kompassen, zaklampen en dieptemeters die het voor de Italiaanse marine maakte. Ook zijn er twintig voorbeelden van horloges uit deze periode. De reis begint bij de Radiomir uit 1936, het eerste militaire duikhorloge uit de geschiedenis, gaat verder langs de Luminor uit de jaren veertig en vijftig en komt uit bij de Slytech modellen die Panerai op verzoek van Sylvester Stallone maakte in 1995. De horloges die Panerai in deze jaren maakte, waren niet voor de consu-ment bedoeld. De marine was de belangrijkste klant en dus bleven veel horloges geheim voor het grote publiek.
Dat veranderde toen Panerai in 1997 onderdeel werd van de Richemont Group. Het merk beleefde een herlancering als maker van high end sport-horloges waarvan we er zestig zien in de crypte van de San Pancrazio. Zo wordt duidelijk dat het merk zijn historie als horlogemerk voor de marine nooit verloochend heeft. De duikhorloges, de luminiscerende aan-duidingen op de wijzerplaat en de link met de zee. We zien het allemaal terug in de modellen van de afgelopen twintig jaar.


 

LUMINOR MARINA 1950 3 DAYS AUTOMATIC

LUMINOR MARINA 1950 3 DAYS AUTOMATIC

LUMINOR MARINA 1950 3 DAYS AUTOMATIC

De Luminor Marina was het eerste grote succes in de geschiedenis van Panerai. Nadat het horloge decennialang onder militaire geheimhouding voor de Italiaanse marine werd gemaakt, kon het in de jaren negentig voor het eerst in de openbaar-heid treden. Het model met kleine seconde op 9 uur is trouw aan het oorspron-kelijke model uit 1950 en deelt de functionaliteit ervan, maar in afwerking, materi-aalgebruik en wijzerplaat design is de Luminor Marina helemaal een horloge van deze tijd. Door de afmeting van het nieuwe kaliber is bovendien de mogelijkheid ontstaan de kast dunner en lichter te maken. De kast is slechts 13,2 millimeter dik in de modellen met een kastdiameter van 42 millimeter en 15,6 als de diameter 44 millimeter is.
De Luminor Marina 1950 3 Days Automatic is er in zes verschillende uitvoeringen, elk met een stalen kast en het P.9010 kaliber, maar afmetingen, wijzerplaten en banden zijn verschillend. De Luminor Marina 1950 Carbotech met zijn matzwarte kast van carbonvezel maakt deze lijn compleet.


 

LUMINOR DUE

PANERAI LUMINOR DUE

PANERAI LUMINOR DUE

De Luminor kennen we als een robuust horloge uit de collectie van Panerai, maar in de Luminor Due toont deze klassieker een nieuw gezicht. De esthetiek uit het verleden is bewaard gebleven, maar de kast is opnieuw ontworpen en is nu dunner dan ooit. In vergelijking met het historische horloge zijn sommige modellen zelfs bijna veertig procent slanker en dat valt meteen op. De Luminor Due is geïnspireerd op de Luminor-kast uit 1950 die kenmerkend is voor de horloges die Panerai tussen 1930 en 1950 voor de Italiaanse marine ontwierp. De robuuste, kussenvormige kast, de grote wijzerplaat, de geïntegreerde bandaanzet en de brugvormige kroon-beschermer. Het zijn de onderdelen die kenmerkend zijn voor de Luminor en die stuk voor stuk een nieuw design hebben gekregen. Het resultaat is een sportief horloge dat bij elke gelegenheid kan worden gedragen.
De Luminor Due is er in verschillende uitvoeringen. Zoals de Luminor Due 3 Days, uitgerust met het P.1000 kaliber met handopwinding en een gangreserve van drie dagen. Het is er in een stalen of roségouden versie met geskeletteerd uurwerk. Ook is de Due er als de Luminor Due 3 Days Automatic met het automatische kaliber P.4000, de dunste automaat binnen de collectie van Panerai. Kenmerkend is de decentrale microrotor. Ook deze uitvoering is er in staal en roségoud.

Subtiele revolutie

coverartikel_02_2016_foto_06

Door de iconische en de eigentijdse modellen bij elkaar te zien, wordt duidelijk hoe Panerai is geëvolueerd tot het merk zoals we dat vandaag de dag kennen. De basis van de horloges van nu werd duidelijk al decennia geleden gelegd en bij Panerai is men niet van plan daarvan af te wijken. Een krachtig ontwerp moet behouden blijven, al gaat het voortdurend mee met de tijd door bijvoorbeeld het gebruik van nieuwe materialen en technieken.
Met de horloges uit het verleden nog duidelijk voor ogen bereiken we het derde en laatste deel van de expositie voor een blik op de toekomst. Panerai toont twaalf nieuwe modellen die volgens het merk ‘een subtiele revolutie’ hebben doorgemaakt. We zien een slankere kast van de Luminor Due en de Luminor Marina, het bijzondere graveerwerk van de Radiomir Firenze en het meest gecompliceerde horloge ooit gemaakt door Panerai, de Radiomir 1940 Minute Repeater Carillon Tourbillon GMT. Zo wordt duidelijk dat de klassiekers uit het verleden inderdaad nog niets van hun aantrekkingskracht hebben verloren. Een duik in de tijd wordt een sprong naar de toekomst.


 

RADIOMIR FIRENZE 3 DAYS

PANERAI RADIOMIR FIRENZE 3 DAYS

PANERAI RADIOMIR FIRENZE 3 DAYS

De Panerai Boutique verkoopt al ruim een eeuw bijzondere horloges aan de Piazza San Giovanni, op een steenworp afstand van histori-sche gebouwen als Dito’s Campanile en de Duomo. Deze en andere bekende gebouwen in Florence hebben de inspiratiebron gevormd voor de Radiomir Firenze 3 Days. In dit horloge is voor het eerst niet alleen de kast, maar ook het uurwerk handgegraveerd met typisch Florentijnse motieven zoals de lelie die al sinds eind elfde eeuw het symbool is van de Toscaanse hoofdstad.
De Radiomir Firenze is een Special Edition van slechts 99 exemplaren en wie het wil aanschaffen, zal ervoor op reis moeten. Dit horloge is uit-sluitend te koop in de historische boutique in de stad waar Panerai zijn oorsprong heeft. Maar voor de echte liefhebber mag dat geen bezwaar zijn, een bezoek aan Florence is nooit een straf.


 

RADIOMIR 1940 MINUTE REPEATER CARILLON TOURBILLON GMT

RADIOMIR 1940 MINUTE REPEATER CARILLON TOURBILLON GMT

RADIOMIR 1940 MINUTE REPEATER CARILLON TOURBILLON GMT

Het meest gecompliceerde horloge dat Panerai ooit heeft gemaakt. Dat is de Radiomir 1940 Minute Repeater Carillon Tourbillon GMT, waarvan het twin repeater mechanisme de uren, de 10 minuten intervallen en de minu-ten aangeeft. Het slaat de tijd met drie hamers; één voor de uren, drie voor de 10 minuten en één voor de minuten. De manier waarop de tijd wordt aangeven, wijkt af van wat gebruikelijk is in minute repeaters. De interval-len van tien minuten in plaats van kwartieren maken het makkelijker om de juiste tijd te horen luiden en passen bovendien beter bij de manier waarop vandaag de dag de digitale tijd wordt aangeduid.
Voor het geluid van de minute repeater heeft Panerai zich laten inspireren door het verleden toen het merk vooral op zee te vinden was. Het geluid is gebaseerd op dat van de scheepsbel die werd geluid om zeelui te wekken, aan te geven dat het tijd was om te eten of als waarschuwing bij gevaar. Opmerkelijk aan deze minute repeater is ook het twin repeater mecha-nisme waarmee de repeater kan worden ingeschakeld voor de lokale tijd of voor een tweede tijdzone. En alsof dit allemaal nog niet bijzonder genoeg is, heeft Panerai deze Radiomir ook nog eens uitgerust met een tourbillon en het uurwerk geskeletteerd. Het kaliber P.2005/MR is te vinden in de kenmerkende Radiomir 1940 kast in roségoud.