WATCHING MAGAZINE Nummer 3 // 2017
Nummer 4 verschijnt in december 2017

Artikelen

Image

De andere kant van Seiko: Japans vakmanschap leidt tot de Ananta

Tekst Elzemarie Karsdorp Foto's Seiko

In Japan wist men het al lang: Seiko maakt niet alleen quartzhorloges, maar voelt zich ook in het mechanische segment helemaal thuis. Nu kunnen we eindelijk ook in Nederland kennismaken met deze andere kant van het merk. Met de Ananta-lijn laat Seiko zien dat het zich met de besten kan meten.

Het is een opdracht die elke horlogemaker graag één keer in zijn carrière zou krijgen, maar waarvan de meesten alleen maar kunnen dromen: Ontwerp een horloge, gebruik alle mogelijke uurwerken of bedenk nieuwe, zoek design inspiratie waar je maar kunt, doe er zolang over als je wilt en neem het oneindige als grens. Voor de horlogemakers van Seiko werd deze droom werkelijkheid. Zij behoorden tot de gelukkigen die de volledige vrijheid kregen om een nieuwe serie horloges te ontwerpen. Het resultaat hiervan is Ananta. De naam is afgeleid van de bijzondere opdracht die de horlogemakers kregen. Ananta is namelijk Sanskriet voor oneindig.

De designers van Seiko vonden hun inspiratie in hun eigen cultuur en baseerden hun ontwerp op de Katana, een vlijmscherp zwaard met een gebogen blad dat wordt gesmeed volgens een achthonderd jaar oud procedè. Het zwaard staat bekend om zijn scherpte die het dankt aan een uniek soort staal en een bewerkingsproces dat de afgelopen eeuwen is geperfectioneerd. Het Katanazwaard wordt vandaag de dag nog altijd gemaakt en staat voor Japanse bezieling, respect voor traditie en passie voor perfectie. De zijkant van de Ananta-kast heeft de kenmerkende Katana-boog en de spiegelende afwerking. De massief stalen kast is glad en vlak als een Katanazwaard dankzij een polijstproces in drie stappen. De rotor is gebaseerd op de handgreep van het Katanazwaard.

artikel0409img02

Ananta is voor Seiko meer dan een serie nieuwe horloges. De introductie van dit model is voor het Japanse merk een grote stap vooruit en is het voorlopige eindpunt van een weg omhoog die enkele jaren geleden werd ingeslagen. Het merk wil niet langer uitsluitend horloges maken voor een brede doelgroep, maar richt zich nu ook op het hogere segment. “Seiko heeft een upgrading meegemaakt en de afgelopen zes tot acht jaar zijn we hier stapje voor stapje naartoe gegroeid”, vertelt Paul Daniels, commercieel directeur van Seiko Nederland. “Het is een nieuwe prijsklasse voor Seiko en misschien is dit gezien de huidige economische crisis niet het beste moment om hiermee te komen, maar de eerste reacties zijn heel positief. De prijs-prestatieverhouding is gewoon heel goed en vele malen beter dan die van veel Zwitserse merken. De Ananta is gewoon een hele mooie klok. Ik heb al heel wat horloges om de pols gehad en heb niet vaak meer dat ik denk: Wow! Maar bij de Ananta had ik dat wel.”

De ambities van Seiko komen voor het grote publiek misschien als een verrassing, maar niet voor de horlogeliefhebber die zich in het merk verdiept. “Voor de meeste mensen is Seiko altijd een grote aanbieder op het gebied van quartzhorloges geweest, maar we begeven ons ook op een ander speelveld. Horlogeliefhebbers die na een bezoek aan de Seiko Center in Amsterdam de deur uit lopen, zijn vaak ‘meer dan impressed’ “, zegt Paul Daniels die vindt dat het best wat minder mag met de Japanse bescheidenheid. “Seiko is qua techniek marktleider. We zijn in staat om alle onderdelen in eigen huis te maken en er zijn maar heel weinig merken die dat kunnen zeggen. Het is ook een merk dat innovativiteit heel hoog in het vaandel heeft staan en als marktleider regelmatig met nieuwe, innovatieve producten komt. De Japanners zijn in staat om uitstekende producten te maken, maar het zijn heel bescheiden mensen. Ze mogen best wel eens vertellen hoe goed ze zijn en er trots op zijn dat ze een manufactuur zijn. Ze zeggen altijd: ‘The product is the hero’. Maar ze mogen er ook best de nadruk op leggen dat Seiko een bedrijf is met een historie van meer dan honderd jaar. Dat realiseren mensen zich vaak niet.”

artikel0409img03

Seiko is een merk met twee gezichten. In ons land kennen we vooral de horloges voor een brede doelgroep, maar in Japan brengt het merk ook enkele zeer exclusieve lijnen op de markt zoals Grand Seiko en Credor. “Dat is echt de top van de top en die wordt alleen in Japan verkocht”, zegt Paul Daniels. “Door internet en mensen die reizen is er nu ook hier vraag ontstaan naar dit soort producten. Wij willen ook graag in Nederland laten zien wat Seiko allemaal te bieden heeft. Met de Ananta laten we zien wat we allemaal kunnen.”

De Ananta-collectie bestaat onder meer uit drie modellen met mechanische kalibers, waarvan twee nieuwe, die hoog scoren op het gebied van precisie. Daarnaast zijn er twee modellen die zijn uitgerust met een Spring Drive uurwerk. De Spring Drive Chronograph is het vlaggenschip van de Ananta-collectie. Door de glijdende beweging van de wijzers meet dit horloge de tijd tot op de milliseconde nauwkeurig. Het uurwerk heeft bovendien een afwijking van slechts één seconde per dag.

artikel0409img04

De ontwikkeling van de Ananta is niet vanuit het niets ontstaan, maar is gebaseerd op een geschiedenis van ongeveer honderd jaar. Al in 1913 maakte Seiko voor het eerst een mechanisch polshorloge. Toen het in 1969 voor het eerst een quartzhorloge produceerde, opende zich voor het merk een veelheid aan mogelijkheden door traditionele en elektronische technologie te combineren. Negentien jaar en vele patenten later leidde de combinatie van deze twee technieken tot het Kinetic uurwerk, het eerste horloge dat zijn eigen energie opwekt dankzij de combinatie van een door beweging aangedreven rotor en een quartzuurwerk.

En zoals quartz de Kinetic mogelijk had gemaakt, zo leidde de Kinetic in 2005 tot de Spring Drive. Bij dit veeraangedreven uurwerk met een ongekende precisie is het echappement vervangen door een nieuw soort regelaar. Paul Daniels: “De kracht van Seiko is dat we aantal technieken beheersen en de uurwerken in eigen huis produceren. Dat biedt synergievoordelen, je komt erdoor op nieuwe ideeën. Seiko is niet meer uitsluitend een merk van quartzhorloges. Het zou me niet verbazen als we uiteindelijk meer de mechanische kant op gaan.”