WATCHING MAGAZINE Nummer 1 // 2024
Nummer 2 verschijnt in juni 2024

Horloge nieuws

Een goed gesprek met: Aldo Magada over Zenith

Aldo Magada mag zich sinds kort de nieuwe CEO van Zenith noemen. Maar wie is Aldo Magada en hoe ziet hij de toekomst van Zenith voor zich? Wij vroegen het hem tijdens een eerste kennismaking, georganiseerd door Schaap & Citroen, in Amsterdam.

De bovenste verdieping van de Rembrandttoren biedt normaal gesproken een mooi uitzicht over Amsterdam, maar het is vandaag grijs en mistig. Vanaf 150 meter hoogte in de enige wolkenkrabber van Amsterdam valt dus weinig te zien. Helaas, maar we zijn hier niet om van het uitzicht te genieten. Onder het genot van een hapje en een drankje maken we kennis met Aldo Magada, de nieuwe CEO van Zenith.

Wat is uw achtergrond?

“Ik heb Italiaanse roots, maar ben geboren in Lausanne. Hier heb ik ook mijn studie gevolgd evenals in San Diego (Californië). Ik ben bij toeval in de horloge-industrie terecht gekomen, maar ben verliefd geworden op het horloge. Mijn  achtergrond ligt in de marketing en communicatie, maar het product is het hart van alles.”

Hoe ziet u Zenith?

“Zenith is 149 jaar oud en het is al die jaren een innovatief, uitdagend en authentiek merk geweest.  Het merk wordt gezien als een traditionele manufactuur. Een manufactuur zijn we zeker, maar traditioneel zijn we beslist niet. Dat blijkt wel uit de prijs die we onlangs wonnen tijdens de Grand Prix d’Horlogerie de Genève in de categorie Sports Watch voor de El Primero Lightweight. Dit horloge heeft dan wel een uurwerk uit 1969, maar weegt slechts 74 gram. Hiermee bewijzen we dat innovaties altijd mogelijk zijn.”

Hoe gelukkig bent u met uw nieuwe functie bij Zenith?

“Zenith is als horlogemerk een droom voor mij. Het is een manufacture met veel historie en 250 medewerkers in Le Locle. Dat is een goudmijn om op basis hiervan het merk verder op te bouwen. Dat is mijn ambitie.”

Wat zijn uw plannen met Zenith?

“Dat is heel eenvoudig: de lijn voortzetten die mijn voorganger Jean-Frédérique Dufour heeft uitgezet. De periode daarvoor was Zenith een beetje vergeten wat echt belangrijk was, maar hij heeft het echte Zenith terug gebracht. Nu is het tijd om meer de aandacht te vestigen op het gezicht van het merk. Als je mensen vraag hoe ze Zenith zien, noemen ze al snel de El Primero. Ons merk is dus gelinkt aan een uurwerk, maar we hebben geen gezicht. We moeten dus het assortiment verduidelijken zodat mensen het merk begrijpen.”