WATCHING MAGAZINE Nummer 4 // 2017
Nummer 1 verschijnt in maart 2018

Artikelen

Image

Tudor stapt uit de schaduw van Rolex De balans tussen prestatie en elegantie

Tekst Elzemarie Karsdorp Foto's Tudor

Ruim zestig jaar geleden werd Tudor opgericht als betaalbaar alternatief voor de horloges van Rolex. In de schaduw van zijn grote broer heeft Tudor zich sindsdien ontwikkeld tot een merk met een duidelijk eigen gezicht. Het zoekt daarbij de balans tussen prestatie en elegantie.

“Al enkele jaren loop ik rond met het idee om een horloge te maken dat onze agenten kunnen verkopen voor een meer toegankelijke prijs dan de horloges van Rolex, maar dat toch de betrouwbaarheid biedt waar Rolex bekend om staat. Ik heb besloten om een apart bedrijf op te zetten om dit nieuwe horloge te maken en op de markt te brengen. Het heet de Tudor Watch Company.”

Tudor watch

artikel0310img02

Deze aankondiging werd op 6 maart 1946 gedaan door Hans Wilsdorf, de man die aan het begin van de twintigste eeuw Rolex oprichtte en in die tijd tot de leidende figuren van de Zwitserse oorlogsindustrie behoorde. Zijn plan kwam niet uit het niets. Al in 1926 liet hij het merk Tudor registreren door het Zwitserse bedrijf Veuve de Philippe Hüther.

Het idee van Hans Wilsdorf was zowel eenvoudig als ingenieus. In een tijdperk waarin fusies en overnames nog tot de toekomst behoren, weet hij op deze manier optimaal gebruik te maken van de faciliteiten van Rolex. Tegelijkertijd introduceerde hij niet simpelweg een nieuw horlogemerk, maar een merk dat meteen al op het vertrouwen van de consument mag rekenen omdat de kwaliteit wordt gegarandeerd door Rolex. De nauwe band met Rolex blijkt uit de horloges die het merk de eerste jaren op de markt brengt. Tussen 1947 en 1952 komt het met de Tudor Oyster, gevolgd door de Tudor Oyster Prince collectie. Ook verschijnen er horloges waarbij de merknaam Tudor vergezeld wordt door de naam Rolex. Hans Wilsdorf zelf zet zich er in deze tijd persoonlijk voor in dat de horloges van Tudor wat betreft precisie, betrouwbaarheid en stijl aan zijn eigen hoge kwaliteitseisen kunnen voldoen. Ook de naam Tudor is zijn idee. Hij vernoemt zijn merk naar de Tudor-dynastie die van 1485 tot 1603 het koningschap van Engeland en Wales bekleedde en Engeland tot een machtig land tijdens de Renaissance maakte. De beroemde roos, het symbool van de Tudors, wordt het logo van het nieuwe ­horlogemerk.

Aan de hand van grote broer Rolex zet Tudor zijn eerste stappen in de wereld van de horlogerie, maar al snel leert Tudor om op eigen benen te staan. Daarbij legt het de nadruk op de techniek en richt het zich op de moderne man. In de jaren vijftig al toont Tudor duidelijk een eigen gezicht in een voor die tijd heel originele advertentiecampagne. In tekst en illustraties gaat het merk gedetailleerd in op kwaliteiten als robuustheid, betrouwbaarheid en precisie. De advertenties worden geïllustreerd door foto’s van werkende mannen in extreme omstandigheden zoals wegwerkers en mijnarbeiders. Deze beelden van onbekende mannen zorgen ervoor dat mannen zich met Tudor kunnen identificeren en geven het merk een modern en betrouwbaar imago. Ook in de praktijk bewijst Tudor zich. Dertig horloges vergezellen een groep Britse wetenschappers tijdens een expeditie naar Groenland in 1952. In de jaren zestig ontwerpt het merk een duikhorloge voor de Amerikaanse marine en ook de Franse marine doet een beroep op Tudor. Zo manifesteert Tudor zich als producent van stijlvolle en technisch hoogstaande horloges, geïnspireerd op beroepen die als gevaarlijk worden beschouwd. De horloges vallen op door functionele features als een chronograaf of datumaanduiding. Bekende modellen uit de historie van Tudor zijn de Oyster (1947), de Oyster Prince (1952), de Prince Submariner (1964), de Oysterdate chronograaf (1970) en de Hydronaut (1999)

Een tijdlang is het stil geweest rondom Tudor, maar in 2007 wordt het merk internationaal opnieuw gelanceerd met nieuwe collecties (Tudor Classic en Tudor Hydronaut II) en een nieuwe communicatiecampagne. Het merk besluit om sterker de nadruk te leggen op zijn eigen, moderne identiteit die wordt gekenmerkt door de balans tussen prestatie en elegantie. Dit leidt tot een compleet nieuwe range aan producten. Het motto luidt voortaan: ‘Designed for Performance. Engineered for Elegance’ en dit geeft aan waar het nieuwe Tudor voor staat. In lijn met de robuustheid waarmee Tudor zich wil onderscheiden, is ook het logo aangepast. De roos van de Tudors heeft plaatsgemaakt voor een schild. Ook het imago van Tudor krijgt een boost als het merk de handen ineen slaat met Porsche Motorsport, de organisatie die alle competities voor Porsche organiseert. De komende jaren is Tudor de Timing Partner van Porsche Motorsport. Deze taak wordt in de horloges verbeeld door de Grantour collectie die vorig jaar zijn debuut maakte.

artikel0310img03

De combinatie van prestatie en elegantie zien we terug in de nieuwe horloges voor 2010 waarin alles draait om functionaliteit, betrouwbaarheid en elegantie. De collectie van Tudor bestaat uit de lijnen Sport, Glamour en Classic. Een highlight uit de Glamour-collectie is de Glamour Double Date. Dit model voert terug naar de stijl van de jaren zestig, maar heeft met een kastdiameter van 42 millimeter de afmeting van vandaag. In de kleine seconde op 6 uur zien we de roos terug die in het verleden het logo van Tudor was. Een andere eyecatcher is de Heritage Chrono die onderdeel is van de Sport-collectie van Tudor. Deze lijn is direct geïnspireerd op de mythische Tudor Oysterdate Chronograph uit de jaren zeventig, maar ook op de wereld van de autosport. Dit laatste blijkt vooral uit de aerodynamische vormgeving, het agressieve design van de chronograaffunctie en de bescherming van kroon en drukknoppen. De graphics van de wijzerplaat zijn geïnspireerd op de Oysterdate uit de jaren zeventig, een kleine verwijzing naar het feit dat Tudor helemaal bij de tijd is, maar het verleden in ere houdt.