WATCHING MAGAZINE Nummer 1 // 2024
Nummer 2 verschijnt in juni 2024

Artikelen

Image

Horloges en imago: Fortis en de lucht- en ruimtevaart

Tekst Veronique van der Waal Foto's Fortis

Meer nog dan de horloges zelf is het in veel gevallen het marketingbeleid van een horlogemerk dat het imago ervan bepaalt. Maar waar het ene merk zich graag associeert met sportieve activiteiten, kiezen andere merken liever voor culturele evenementen of sluiten ze een beroemdheid in de armen om hun horloges te promoten. In Watching laten we zien wat merken doen om hun imago te helpen vormen. Dit keer: Fortis vergezelt kosmonauten tijdens hun ruimtemissies.

‘To boldly go where no one has gone before.’ Dat zijn de woorden die de legendarische kapitein Jean-Luc Picard aan het begin van elke Star Trek-uitzending sprak en die ook goed van toepassing zijn op de horloges van het Zwitserse Fortis. De horloges van dit merk, dat 95 jaar geleden in het Zwitserse Grenchen werd opgericht door Walter Vogt, hebben namelijk al menige ruimtereis tot een goed einde gebracht.

Stratoliner

In 1937 produceerde Fortis zijn eerste chronografen, waaronder het legendarische model Wandfluh. Het horlogemerk bouwde zijn technische expertise gaandeweg uit en in 1943 bereikte het een nieuwe mijlpaal met de eerste collectie waterdichte horloges. De naam Fortissimo zal bij de kenners ongetwijfeld een belletje doen rinkelen. De jaren vijftig staan in het teken van de alarmhorloges. Niet lang daarna raakte Fortis geïnteresseerd in de vliegerij en de ruimtevaart. Het zijn de bruisende jaren zestig, de tijd van de Apollo 11 en Neill Armstrong, de eerste mens die in 1969 voet op de maan zette. Fortis volgde de ontwikkelingen op de voet en vertaalde zijn belangstelling voor ‘de sterren’ enkele jaren vóór de wereldberoemde maanlanding in de modellen Stratoliner en Spacematic.

In 1987 werd ter gelegenheid van het 75-jarige jubileum een nieuwe serie Flieger Automatic horloges geïntroduceerd. Dit jaar kunnen Fortis-fans de 95ste verjaardag van Fortis vieren met de Fortis Flieger Cockpit, die wordt uitgebracht in een gelimiteerde oplage van 950 stuks. Fortis houdt van vliegen en steeg om de pols van de piloten Alexander Garnaev en Alexander Parringaux in een MiG-25 PU tweezitter tot ongekende hoogte, namelijk 100.000 voet. Een nieuw hoogterecord was gebroken, maar voor Fortis is de ‘sky’ allesbehalve de ‘limit’. Het kan immers altijd nóg hoger.

artikel0207img02

Het grote onbekende

De Fortis Stratoliner Automatic Chronograaf was het eerste horloge dat in 1992 de ruimte in werd gelanceerd aan boord van een Russische protonraket. Daarna kreeg Fortis de smaak pas goed te pakken. Een hechte samenwerking tussen het Zwitserse horlogemerk en enkele Russische ruimtevaartinstituten resulteerde in de ontwikkeling van de Fortis Official Cosmonauts Chronograaf. Dit horloge werd na een serie uitvoerige testen opgenomen in de standaard–uitrusting van de kosmonauten van het Star City Training Center.

De bemanning van de Euromir 1 droeg de Fortis Official Cosmonauts Chronograaf in 1994 om de pols tijdens hun ruimtemissie. Het model werd hierdoor de eerste automatische chronograaf ter wereld die in ‘open space’, oftewel buiten het ruimtestation, verpoosde. Drie jaar later stond een nieuwe trip naar de sterren op het programma. Dit keer mocht de Fortis Official Cosmonauts Chronograaf mee met de Duits-Russische ruimtemissie MIR 97.

Dat kosmonauten blij zijn met het Fortis-horloge, blijkt wel uit de prijzen die het merk door de jaren heen in de wacht sleepte. Zo won de chronograaf in 2001 zowel de ‘Star of the blue planet’, een eremedaille van het Russische ruimtevaartinstituut Rosaviakosmos, als de ‘International Watch Award’ van een toonaangevend Japans horlogemagazine in de categorie ruimtehorloges. Momenteel zijn de ogen van Fortis gericht op het International Space Station (ISS) en de voorbereidingen van lancering van de ESA onderzoeksmodule Columbus. Kortom, het zal zeker niet de laatste keer geweest zijn dat Fortis de reis maakt naar het grote onbekende.