WATCHING MAGAZINE Nummer 4 // 2017
Nummer 1 verschijnt in maart 2018

Artikelen

Image

EEN ICOON VAN ALLE TIJDEN

Tekst Elzemarie Karsdorp Foto's Piaget

Een icoon. Zo mogen we de Polo van Piaget gerust noemen. Sinds dit horloge in 1979 zijn opvallende debuut maakte, is de Polo in vele gedaanten verschenen en heeft het talloze voorbijgaande trends overleefd. De Polo voelt zich thuis aan elke pols, maar op het poloveld, waar alles draait om snelheid, elegantie en timing, is dit horloge pas echt in zijn element.

Piaget Polo Fortyfive Marcos Heguy Special Edition

Piaget Polo Fortyfive Marcos Heguy Special Edition

Het is 1979 als Yves Piaget de Polo ontwerpt. Ruim dertig jaar later vertelt hij nog steeds vol enthousiasme over dit horloge. Maar wie hem hoort vertellen over het bekendste horloge uit de historie van Piaget, hoort naast enthousiasme nog iets anders. Yves Piaget spreekt met liefde over de Polo. “De Polo is als een kind voor me. Ik ben altijd een beetje ontroerd als ik over dit horloge praat”, zegt Yves Piaget. De Polo is dan ook niet zomaar een horloge. Het is een van die horloges die ongevoelig lijken te zijn voor het verstrijken van de tijd. “De Polo heeft zich steeds aangepast aan nieuwe tijden, maar is altijd in een oogopslag herkenbaar. Het DNA van dit horloge is al die tijd ongewijzigd gebleven”, legt Yves Piaget uit. De talloze foto’s en artikelen die het merk de afgelopen dertig jaar over de Polo heeft verzameld, bewijzen zijn gelijk. Of het nu gaat om de Pop Art van Andy Warhol, de jazz van Sammy Davis Junior of de glitter en glamour van Dynastyacteurs John Forsythe en Pamela Sue Martin. Telkens weer paste het horloge zich moeiteloos aan de drager, de omgeving of het tijdperk aan.

Het ontstaan van de Polo betekende voor Piaget een verandering in de manier waarop het oude familiebedrijf horloges maakte. “Voor het eerst creëerden we een horloge op basis van vraag vanuit de markt in plaats van het de markt op te dringen zoals in die tijd gebruikelijk was”, weet Yves Piaget zich te herinneren. “In 1979 was er vanuit de Amerikaanse markt een sterke vraag naar een luxe sporthorloge. Rond diezelfde tijd hadden onze ontwerpers het idee om wijzerplaten te creëren die waren geïntegreerd in een solide, gouden band die bestond uit matte en glanzende delen.” De Polo was een feit. Toen het ontwerp eenmaal gereed was, zag men zich bij Piaget voor een belangrijke vraag gesteld: moest het horloge een naam krijgen? Het antwoord op deze vraag was voor het oude familiebedrijf niet zo eenvoudig als het lijkt. Het bedrijf bestond sinds 1874 en maakte lange tijd uitsluitend uurwerken in opdracht van anderen. De merknaam Piaget verscheen pas in 1943 voor het eerst op de wijzerplaat van een horloge en om nu ook een model een naam te geven, dat betekende voor het bescheiden familiebedrijf een kleine revolutie. Valentin Piaget die samen met zijn broer de leiding had over het bedrijf, was tegen verandering. Zijn broer Gérald stond er open voor, mits de naam hem aansprak. Het was Yves Piaget, de zoon van Gérald, die met de naam Polo kwam. “We kwamen al snel terecht bij de wereld van polo, de sport der koningen, een luxe hobby en een sport waar veel precisie voor vereist is. Polo verenigt luxe en sport in een wereld die beslist bij onze clientèle past.”

artikel01_11img03

De officiële lancering van de Polo vond plaats in 1980 en was een gebeurtenis die eigenlijk niet bij het bescheiden familiebedrijf paste. Tijdens de Polo World Cup in Palm Beach (Florida) presenteerde Ursula Andress de allereerste Polo. Terwijl het nu eerder regel dan uitzondering is dat filmsterren, zangers, sporters en kunstenaars het gezicht zijn van een horlogemerk, was dat in die tijd nog ongebruikelijk. Het idee was opnieuw afkomstig van Yves Piaget, die vond dat de hele wereld van het bestaan van de Polo moest horen. De eens zo verlegen jongen uit een klein, Zwitsers dorpje voelde zich inmiddels helemaal thuis in de internationale showbizzwereld en kende vele beroemdheden. Hij vroeg Ursula Andress om het gezicht van de Piaget Polo te worden en in 1980 wist de voormalige Bond-girl alle ogen en camera’s op zich gericht toen zij met een gouden Polo om haar pols de prijzen uitreikte tijdens de World Polo Cup in Palm Beach. “Ze was een goede vriendin en een geweldige vrouw. We mochten foto’s van haar maken bij de paarden en ze reikte de cup uit. De foto’s gingen al snel de hele wereld over”, blikt Yves Piaget terug. De Polo groeide in korte tijd uit tot een icoon. Begin jaren tachtig was één op de drie horloges die de manufactuur verlieten een Polo.

Yves Piaget: “Het DNA van de Polo is ongewijzigd gebleven”

Ambassadeur Marcos Heguy

Ambassadeur Marcos Heguy

De band tussen Piaget en de polosport is sinds de presentatie van de allereerste Polo in 1980 alleen maar sterker geworden. Piaget is tot op het hoogste niveau betrokken bij deze sport als sponsor van het team Pilará. Hierdoor is het merk er voortaan bij in de meest hoogstaande polocompetitie ter wereld, de Triple Crown. Het team Pilará-Piaget bestaat uit enkele van ’s werelds beste polospelers onder wie Marcos Heguy, de broers Agustin en Sebastián Merlos en Santiago Chavanne. Teamcaptain Marcos Heguy is ambassadeur voor de Piaget Polo-lijn en er werd een horloge naar hem vernoemd, de Polo FortyFive Marcos Heguy Special Edition. Dat Piaget de sport een warm hart toedraagt, blijkt uit het feit dat het niet alleen betrokken is bij topteams en sterspelers. In samenwerking met Pilará ontwikkelt Piaget sinds 2008 in Argentinië nieuwe polovelden en -scholen voor polo-talent. De naam Piaget is eveneens gelieerd aan verschillende polo-toernooien. Ook in ons land toont Piaget zijn betrokkenheid bij de sport. Het merk werkt samen met Poloclub Vreeland en steunt het poloteam dat deelneemt aan wedstrijden onder de naam Adrenalina-Piaget.

De Polo dertig jaar geleden

De Polo dertig jaar geleden

De afgelopen dertig jaar heeft de Polo zich in verschillende hoedanigheden geopenbaard. Al in 1980 verscheen een uitvoering met het nieuwe quartz kaliber 8P, een uurwerk met een dikte van slechts 1,95 millimeter. In 2001 onderging de Polo een facelift waarbij het horloge een meer grafische wijzerplaat kreeg en een maatje groter werd. In 2007 volgden een tourbillon en een chronograaf met flybackfunctie. Ook zijn er speciale juwelenversies van de Polo waarmee Piaget laat zien dat het naast een horlogemerk ook een juwelenhuis is. In 2009, bij het 30-jarig jubileum van de Polo, bracht Piaget de Polo FortyFive. Deze lijn, die uit vier horloges bestaat, luidde een nieuw tijdperk in voor de Polo. Met een titanium kast met een diameter van 45 millimeter en een rubberen band was de Polo opnieuw helemaal bij de tijd.

Polo: de sport der koningen

Polo is een spectaculaire sport die zo’n 2.500 jaar geleden ontstond aan het hof van Darius de eerste. Het Perzische rijk was de bakermat van dit oorspronkelijk oefenspel voor de cavalerie. Vanuit het huidige Iran heeft het fenomeen zich in eerste instantie verspreid over Azië. De moderne polovariant is door de Engelsen ontdekt in India en werd in de negentiende eeuw wereldwijd geïntroduceerd. Er zijn verschillende spelvormen van polo die nauw samenhangen met cultuurverschillen en de lokale ontwikkeling van het spel. Het grootste onderscheid bestaat tussen veldpolo en arenapolo. Deze verschillen onder andere in de afmetingen van het speelveld, het aantal spelers, de soort bal en de wedstrijdperioden, de zogenaamde chukkas of chukkers. In de arena gelden episodes van zes minuten en voor het veld worden chukkas tot zeven minuten aangehouden. Anno 2011 wordt polo beoefend door zo’n 30.000 spelers in 77 landen. Professioneel wordt het gespeeld in Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, Chili, Iran, India, Pakistan, Engeland, de Verenigde Staten en een aantal Europese landen. In Nederland wordt de sport beoefend door ongeveer zeventig mensen. Palermo in Buenos Aires, onder liefhebbers bekend als ‘The Cathedral’, geldt tot op de dag van vandaag als dé locatie met als ultieme polocompetitie: ‘The Tripple Crown’.