WATCHING MAGAZINE Nummer 3 // 2017
Nummer 4 verschijnt in december 2017

Artikelen

Image

Bereikbare luxe: Baume & Mercier

Tekst Melinda Braaksma Foto's Baume & Mercier

Baume & Mercier bewijst dat mechanische horloges niet bijzonder duur hoeven te zijn. Met zijn toegankelijke prijsniveau biedt het Geneefse horlogehuis ‘excellente’ horloges van Zwitserse makelij, in een design dat elke pols allure geeft. CEO Alain Zimmermann verklaart zich nader.

Alain Zimmermann

Alain Zimmermann

Alain Zimmermann is op de Salon International de la Haute Horlogerie in Genève het stralend middelpunt van een nieuwe collectie horloges waar de liefde voor design en techniek van afspat. Zimmermann zwaait sinds 2009 de scepter bij het Zwitserse horlogehuis Baume & Mercier: “Onze missie is om haute horlogerie betaalbaar te houden. Natuurlijk is design een belangrijk deel van ons DNA, maar design betekent voor ons niet alleen esthetisch mooie horloges maken. Design is een combinatie van esthetiek, aandacht voor detail en hoogwaardige afwerking, draagcomfort en betrouwbaarheid.” De kerncollecties van het merk – de Clifton, de Linea, de Capeland, de Hampton en de Classima – bieden voor elk wat wils: elegante, kwalitatief goede horloges tegen een redelijke prijs. Hoogtepunt van de noviteiten die het merk in januari in Genève in de Clifton-collectie presenteerde, is volgens Zimmermann de betaalbare automatische chronograaf, die voor zijn uiterlijk werd geïnspireerd door uurwerken uit Baume & Merciers museumcollectie.

Accepteer alleen perfectie

Baume & Mercier is een merk met een lang historisch erfgoed. Het bedrijf werd in 1830 opgericht en is daarmee het op zes na oudste horlogemerk van Zwitserland. Het familiebedrijf van de broers Louis-Victor en Célestin Baume uit Les Bois, een dorpje in de Zwitserse Jura, verwierf al snel een reputatie als maker van buitengewone modellen met daarin hightech innovaties. Onder het motto: ‘Accepteer alleen perfectie, maak alleen horloges van de hoogste kwaliteit’ staat het merk aan het einde van de negentiende eeuw al internationaal bekend om zijn chronografen en gecompliceerde modellen, waaronder minute repeaters, eeuwigdurende kalenders en tourbillons. In 1892 wint het merk een prestigieuze prijs op het gebied van precisietiming, in een wedstrijd die is uitgeschreven door het Kew Observatorium bij Londen. Begin jaren twintig slaat toenmalig directeur William Baume, inmiddels van de derde generatie, de handen ineen met Paul Mercier en samen vestigen zij zich in 1918 in Genève als Baume & Mercier. Het succes duurt voort en in 1919 krijgt het bedrijf het ‘Poinçon de Genève’-keurmerk toegekend, een teken van exceptioneel vakmanschap en kwaliteit. In 1960 kiest Baume & Mercier de Griekse letter Phi, symbool voor de gulden snede, als logo.

 

Designated suppliers

Een zakhorloge uit 1892 stond aan de basis van het polshorloge van nu.

Een zakhorloge uit 1892 stond aan de basis van het polshorloge van nu.

Sinds 1988 maakt Baume & Mercier deel uit van de Richemont Group en heeft het merk ervoor gekozen om uurwerken niet meer zelf te produceren, maar met een aantal vaste uurwerkproducenten samen te werken, de ‘designated suppliers’. “Zo kunnen wij ons volledig toeleggen op het maken van bereikbare horloges van technisch hoogstaande kwaliteit”, verklaart Zimmermann. “Van oudsher kende de Zwitserse horloge-industrie onze ‘verdeling’ van het productieproces al. Bij het ontstaan van de Zwitserse horlogeindustrie deed iedereen waar hij het beste in was, de een maakte kasten, de ander veren, weer een ander wijzerplaten. Wij hebben dit proces van ‘établissage’ gemoderniseerd. Door onze kennis van de productie kunnen wij leveranciers kiezen, die een optimale kwaliteit garanderen in elke stap van het maakproces. En alle leveranciers zijn honderd procent Zwitsers. Aangezien het een van onze prioriteiten is om betaalbare horloges te brengen met een design en uitvoering die past bij ons ‘Maison’, doen wij al het mogelijke om de beste kalibers en componenten in te kopen.”

Comfort voor alles

De waarden van het 184 jaar oude merk zijn ook in 2014 dus nog actueel. Zimmermann: “De doelstelling voor onze ontwerpstudio is duidelijk: comfort, comfort, comfort! Dat betekent comfortabel voor de ogen, geen buitenissige of agressieve designs, comfortabel om te dragen en comfortabel voor de portemonnee.” De Clifton-collectie, die vorig jaar het levenslicht zag, is illustratief. Een toegankelijke, comfortabele en elegante collectie met Zwitserse uurwerken van de vaste toeleveranciers Eta, Sellita, La Joux-Perret en Dubois- Dépraz, tegen een prijs die veel mensen zich kunnen veroorloven – tussen de 2.000 en 3.000 euro. De collectie van dit jaar omvat naast gangbare modellen echter ook een Clifton 1892 Flying Tourbillon. Geen toegankelijk geprijsd model met zijn 47.000 euro, maar volgens Zimmermann nodig om de collectie compleet te maken. “Met zo’n topmodel eren we ons historische erfgoed. Wij werden voor dit model geïnspireerd door het onlangs bij een Britse familie teruggevonden chronometer zakhorloge dat de eerdergenoemde prijs won bij het Key Observatorium.” Zimmermann vult aan: “Dat horloge werd zonder sleutel opgewonden door een tourbillon-aangestuurd kaliber en werd door Alcide Baume, een van de zoons van Louis-Victor, gepresenteerd bij het Key Observatorium. Het won de precisietiming wedstrijd met een uitzonderlijke score van 91,9 procent. De precisie van dat horloge bleef nog tien jaar daarna ongeslagen. De tourbillon die we op de SIHH hebben gepresenteerd is een demonstratie van onze knowhow. Ook vieren we er het 1-jarig bestaan van onze Cliftoncollectie mee.”

 

Watchmaking expertise

foto_04

Ook een Retrograde horloge maakt deel uit van de nieuwe collectie. Deze Clifton Retrograde Date Automatic heeft een kast met een diameter van 43 millimeter en een transparant kastdeksel waardoor het uurwerk goed te zien is. De prijs? 4.800 euro. Andere, meer betaalbare noviteiten omvatten modellen van de bestaande collectie met een diameter van dertig millimeter en tweekleurige modellen in een combinatie van staal en roodgoud. Belangrijkste nieuwkomer in de collectie is echter de nieuwe Clifton automatische chronograaf van € 3.200,-. Zimmermann: “Prijstechnisch is dit een zeer interessant model. Het horloge biedt echt ‘value for money’. Ik wil ook benadrukken dat toegankelijke prijzen niet zaligmakend zijn. In het lagere marktsegment zien we veel juweliers en merken in de problemen komen. Bij ons ‘maison’ draait het om de combinatie van de reputatie die we qua ‘watchmaking expertise’ hebben bij het publiek en de prijs. Baume & Mercier onderscheidt zich van prijsvechters door de kwaliteit die de consument bij ons merk waarneemt: onze betrouwbaarheid, het feit dat we elk horloge, hoe oud ook, aannemen voor reparatie, onze kwaliteitscontrole, ons horlogemakers-DNA en ons design. Dat in combinatie met onze prijsstelling, maakt ons gewild.”

 

Dameshorloges

Clifton 30mm Duotone

Clifton 30mm Duotone

Baume & Mercier is ook een merk dat onder vrouwen erg geliefd is. Grondlegger Louis-Victor voelde aan het eind van de negentiende eeuw al aan dat ook vrouwen in horloges geïnteresseerd konden zijn. In 1869 gaf hij zijn dochter Mélina een gouden zakhorloge cadeau. In 1972 en 1973 wonnen respectievelijk de Galaxie and Stardust, uit de Museumcollectie zelfs de prestigieuze Gouden Roos van Baden-Baden, vanwege hun prachtige ontwerp. Ook Zimmermann onderkent het belang van het damessegment. “2013 stond in het teken van de lancering van de mannelijke Clifton. Inmiddels is dat model ons vlaggenschip. Zoals in Genève aangekondigd komen we in september met een nieuwe damescollectie. We willen ook in dat segment onze positie verstevigen, hoewel we al een enorme reputatie hebben als merk voor dames. Daarnaast blijven we de huidige damescollecties, zoals de Linea en Hampton, uitbreiden met nieuwe modellen met onder andere verwisselbare banden. Nee, Baume & Mercier is nog lang niet uitgeïnnoveerd.”